Vi er vant til at tænke på matematik som absolut sikker, bevist viden. Men i løbet af 1800-tallet kom matematikernes intuitioner på en række alvorlige prøver, der fik dem til at gentænke, hvad det er for en slags viden, matematikken giver. Nogle af deres bestræbelser på at gøre matematikken stringent gik ud på at udfylde opdagede huller i den overleverede antikke viden og matematisk forklare det problematiske uendelighedsbegreb. Derved stak de i overført betydning hovedet igennem et kaninhul, og på den anden side opdagede en helt ny og anderledes verden.
I denne verden fandtes både genkendelige matematiske objekter og helt nye monstrøse skabninger. I foredraget vil jeg illustrere denne proces, hvorved matematikken blev moderne. Jeg vil præsentere nogle af de gjorte opdagelser og monstre for derigennem at nå til at diskutere, hvordan matematisk intuition brød sammen og blev forandret, hvorved megen matematik blev ”mærkelig”.
Det anbefales at møde senest 15 minutter før arrangementer, da vi ellers vil frigive reserverede pladser.
PhD,
Københavns Universitet, Institut for Naturfagenes Didaktik
FOREDRAG • UNF Aarhus
Torsdag d. 10. Januar 2019
kl. 17.15- 19.00
Alle er velkomne, men denne aktivitet er mest for: