UNF / Aktiviteter / 1. februar 2018 • Kunstig intelligens i computerspil

Kunstig intelligens i computerspil

Foredrag ved Ole Caprani

TORSDAG D. 1. FEBRUAR 2018
UNF Aarhus

I mange computerspil findes computerstyrede modstandere, altså personer eller væsner som ikke styres af en spiller men af computeren. F.eks. soldater i et first-person shooter spil eller biler i et racerspil. De computerstyrede personer eller væsner skal opføre sig troværdigt som modstandere for at gøre spillet interessant. Hvis de computerstyrede modstandere er nemme at slå er spillet hurtigt kedeligt, og det gælder også hvis modstanderen vinder hver gang.

For at spillet skal blive ved med at være udfordrende for spilleren benyttes teknikker fra forskningsområdet kunstig intelligens til at styre computerstyrede modstandere. De teknikker kaldes Game AI. I foredraget vises eksempler på Game AI fra kendte spil og Game AI illustreres ved at vise, hvordan Game AI kan programmeres i spilværktøjet UNITY.

Det anbefales at møde senest 15 minutter før arrangementer, da vi ellers vil frigive reserverede pladser.

Vidste du Matematisk Kantine har aftenåbent fra 17.00-20.30? Køb kaffe og kage i pausen eller gør en tur ud af det og spis aftensmad dernede med dine elever efter foredraget. I kan også møde os dernede til en uformel snak - se efter de sorte UNF t-shirts. Bemærk at nogle aftener kan alle borde være optaget. Læs mere og bestil bord her.

OLE CAPRANI

Lektor, Aarhus Universitet

Datalogi
Software
Teknologi

Praktisk info

FOREDRAG • UNF Aarhus

Torsdag d. 1. Februar 2018

kl. 17.15- 19.00

Auditorium E, Institut for Matematik, Aarhus Universitet

Ny Munkegade 118
8000 Aarhus C

VIS KORT